arrow_drop_up arrow_drop_down
Content Creatie Tips: Zes hacks om tijd te besparen
28 november 2020 

Content Creatie Tips: Zes hacks om tijd te besparen

Content Creatie als onderdeel van jouw marketingmix. Wanneer content creatie op een correcte wijze wordt gedaan kost het veel tijd. Er moet aandacht worden besteed aan onderwerp planning, onderzoek, reviews en nog veel meer. Denk ook maar eens aan het optimaliseren voor de zoekmachines en het vinden van perfecte afbeeldingen.

Als drukke ondernemer komt er al genoeg op je af. Daardoor lijkt het onmogelijk om ook alles voor elkaar te krijgen zonder daar 80 uur per week voor te hoeven werken. Maar toch zijn er manieren om het proces van content creatie te optimaliseren.

Jij kunt het volledige proces stroomlijnen en daarmee veel tijd besparen. Dit terwijl jij waardevolle content maakt waar jouw doelgroep dol op gaat zijn.

Hier zijn mijn zes beste tips bij jouw content creatie. Hierdoor kun jij weer beginnen met andere waardevolle taken voor jouw onderneming.

1. Verminder de hoeveelheid

Kwantiteit is niet altijd het belangrijkste als het aankomt op content creatie. Jij hoeft niet bergen met content te creëren voor jouw doelgroep. Het is beter om minder content te maken van hoge kwaliteit dan dat jij jouw doelgroep doodgooit met content.

Je kan er voor kiezen om minder artikelen, maar met langere teksten te schrijven. Deze teksten kunnen wel langer duren om te schrijven, maar aan de andere kant bieden zij meer waarde voor jouw doelgroep. Vervolgens heeft dit weer meer impact op jouw autoriteit in de markt.

Naast het hebben van goede kwaliteit artikelen is consistentie ook belangrijk. Het is makkelijker om wekelijks content te laten verschijnen. Wanneer jij ervoor kiest om dagelijks te posten en vervolgens een week weglaat. Dan gaat jouw doelgroep daar met een negatieve manier op reageren.

Denk er om dat de meeste potentiële klanten jouw merk meerdere keren moeten tegenkomen voodat zij tot aankoop overgaan. Op het moment dat jij consistent op de tijdlijn van anderen verschijnt ga jij eerder de aandacht grijpen van jouw doelgroep.

2. Plan jouw content creatie met een kalender

Hoe zorg je ervoor dat er regelmatig nieuwe content verschijnt? Dit kan door jouw content creatie vooraf te plannen.

Ondernemers maken regelmatig de fout dat zij op de dag van schrijven wel met een goed onderwerp kunnen komen. Echter is het tegendeel vaak waar. Kies er daarom voor om het vooruit te plannen zodat jij altijd wat meer ruimte hebt voor jezelf. Het is veel efficiënter wanneer jij de tijd neemt om content voor een maand te schrijven en dit te plannen.

content creatie kalender

Zorg er daarom voor dat jij regelmatig tijd inplant waarin jij content maakt voor de komende periode. Als jij content een bepaalde thema geeft zorgt het er ook voor dat de verschillende contenttypes goed op elkaar aansluiten. Hierdoor kun jij ook meer de diepte ingaan met jouw doelgroep. Een geweldig middel om content vooruit te plannen is Buffer.

3. Hergebruik bestaande content

Het delen van content betekent niet dat jij altijd nieuw content hoeft te bedenken. Hergebruikte content kan veel waarde bevatten zorgen voor een groot hoeveelheid extra verkeer. Daarnaast kun jij nieuw leven blazen in jouw oude content en ervoor zorgen dat het nog steeds relevant blijft.

Sommige onderwerpen worden namelijk nooit oud. Het kan echter wel zijn dat er een aantal aanpassingen moeten worden gemaakt zodat het relevant en actueel blijft.

4. Zoek andere content makers

Als jij op een regelmatige basis inhoud wilt maken kan het soms lastig zijn om het bij te houden. Zo kan het gebeuren dat jij een week weg moet of op vakantie gaat. Daarom kan het een goede optie zijn om iemand te vinden die naast jou ook content wilt plaatsen.

Of het nu om een webinar, podcast, artikel of andere content gaat. Het hebben van andere mensen die relevante content delen kan vele voordelen opleveren voor jou.

Denk er wel om dat het hier om een strategische partnerschap gaat. Jij wilt daarom mensen om je heen verzamelen die op één lijn zitten met jouw onderneming en kennis.

5. Verzamel een berg aan ideeën

Jij hoeft niet te wachten met het bedenken van ideeën totdat jij ervoor gaat zitten. Het is beter om op creatieve momenten een notitieboekje te hebben. Zo kun jij op het moment van ingevingen altijd schrijven wat er in je opkomt. Zie je een interessant artikel? Bedenk je spontaan een pakkende titel? Schrijf het op in jouw notities.

Ook als jij tijd inplant voor brainstromsessies kan het waardevol zijn om een notitieboek te hebben. Het is zeer waarschijnlijk dat er spontaan ideeën in jou opkomen op momenten dat je het niet verwacht.

6. Overweeg het uitbesteden van content creatie

Er zijn veel kleine ondernemingen die het niet in zich hebben om een marketing afdeling op te bouwen. Of ondernemingen die net groot genoeg zijn dat jij als eigenaar niet toekomt aan het maken van content. Dit is wanneer het interessant kan zijn om marketing uit te besteden.

Gelukkig is het in deze tijd eenvoudig om marketingbureaus en ZZP’ers te vinden die dit willen oppakken. Het uitbesteden van content creatie aan een professional kan zorgen voor een grote tijdsbesparing.

Contentcreatie kan veel tijd en aandacht opeten voor eigenaren van kleine bedrijven. Maar zo hoeft het niet te zijn. Als jij slim wordt in het plannen van jouw inhoud en je tot anderen wendt voor hulp, kun je doorgaan met het maken van zinvolle, effectieve content zonder al te veel tijd in jouw dag te verliezen.

Over de schrijver
Laurens Walbeek (1996) is de oprichter van Sola Marketing. Hij helpt daarin bedrijven in de fitness branche met het groeien van hun business en het vinden van nieuwe klanten d.m.v. cutting edge social media strategieën. Hij is trots op het leveren van hoogstaande marketingstrategieën, kwalitatieve leads en sales coaching.
Reactie plaatsen