arrow_drop_up arrow_drop_down
Keyword onderzoek: 6 stappen om de juiste websitebezoeker te krijgen
8 december 2020 

Keyword onderzoek: 6 stappen om de juiste websitebezoeker te krijgen

Keyword onderzoek voor Google is belangrijk om uit te voeren om beter zichtbaar te zijn in de zoekresultaten. De reden hiervoor is dat maar liefst 93% van online ervaringen begint met het vinden van informatie in zoekmachines. Jouw onderneming vindbaar maken is dan ook essentieel voor online succes.

Keyword onderzoek is dan ook de eerste stap van een gedegen SEO-strategie. Echter, houd in gedachten dat keyword onderzoek verschillend is voor diverse kanalen. Zoekwoord onderzoek is verschillend tussen bijvoorbeeld een landingspagina en een blog. Voor het optimale resultaat breng je content creatie en keyword onderzoek samen. Zie het als een relatie waarin beiden elkaar versterken.

Onderzoek doen naar zoekwoorden heeft een groot voordeel. Je begrijpt beter waar jouw doelgroep naar zoekt. Hierdoor plan je eenvoudiger content vooruit dat jouw doelgroep aanspreekt.

Daarom bieden we hier 6 stappen om je op weg te helpen. Na deze stappen kun je goed keyword onderzoek doen en krijg je meer websitebezoekers. Uiteindelijk betekent dit voor jou meer conversie.

Wat is keyword onderzoek?

Keyword onderzoek is het proces van het vinden en analyseren van populaire zoekwoorden in zoekmachines als Google. De beste keyword gebruik je voor strategische plekken binnen content. Hierdoor krijgt de content een hogere positie in de zoekmachine.

Keyword onderzoek is effectief in:

  • Het ontdekken van een nieuw content onderwerp
  • Een behoefte ontdekken van jouw doelgroep
  • Het bijhouden van nieuw zoekgedrag

Zoekwoord onderzoek geeft inzicht in het zoekgedrag van een specifieke doelgroep. Het gevolg is dat je met de data relevante content ontwikkeld. Dit helpt uiteindelijk om de juiste websitebezoekers te krijgen.

Hier zijn 6 snelle stappen om direct te gebruiken.

Stap 1: Start Met Eigen Keywords

Stap 1 van keyword onderzoek is een brainstormsessie. Pak een vel papier en schrijf elk zoekwoord dat in je opkomt. Je bent zelf op de hoogte van jouw doelgroep, onderneming en branche. Dit betekent dat je een goed begrip hebt van bepaalde zoekwoorden.

De afgelopen jaren heeft Google veranderingen doorgevoerd in de zoekmachines. Momenteel is zoekgedrag op basis van intentie een belangrijke rankingsfactor. Wat is het verschil? We pakken twee voorbeelden van zoekgedrag:

  • Thuis inrichting ideeën
  • Beste meubelzaak van Groningen

Het verschil is het volgende: iemand die zoekt naar ‘thuis inrichting ideeën' heeft andere intenties dan ‘beste meubelzaak van Groningen'. De eerste is alleen op zoek naar inspiratie. Terwijl de laatste meer waarschijnlijk is om meubels te kopen in de komende periode. Hierdoor zijn de zoekresultaten die in Google naar boven komen verschillend.

Google zegt dat de intentie tussen beide zoekwoorden anders is. Daarom geven zij andere resultaten voor twee zoekwoorden. Door een verandering naar semantische zoekopdrachten moet een onderneming lont-tail keywords overwegen.

Je wilt voor verschillende webpagina's kiezen voor verschillende keywords. Allereerst heeft een homepagina een breed zoekwoord nodig om een groot publiek te trekken. Terwijl de andere pagina's beter presteren bij specifiekere keywords.

Laten we teruggaan naar de meubelzaak in Groningen. Allereerst is het belangrijk dat deze gebruik maakt van verschillende landingspagina's. Laten we ervan uitgaan dat de meubelzaak een landingspagina heeft voor: banken, tafels en stoelen. Vervolgens moet de meubelzaak keyword onderzoek doen per pagina. Als resultaat heeft de meubelzaak per landingspagina long-tail zoekwoorden. Hierdoor krijgt een websitebezoeker de juiste pagina na een zoekopdracht.

Stap 2: Kies voor autosuggestie

Stap 2 is gebruik maken van autosuggestie. Dit betekent dat je zelf een zoekopdracht op Google doet. Autosuggestie is een geweldig middel voor het starten van een content strategie. Door autosuggestie krijg je relevante, long-tail zoeksuggesties die je kunt gebruiken.

Neem algemene keywords en voer deze in op Google. Kijk vervolgens naar de suggesties: welke zoekresultaten komen naar boven?

Laten we teruggaan naar de meubelzaak. Wat gebeurt er als je ‘meubelzaak' zoekt? Dan komen de volgende zoeksuggesties naar boven:

Keyword onderzoek Meubelzaak

Doordat Google ook rekening houdt met de locatie komen bovenstaande zoeksuggesties naar boven. Wanneer ik een meubelzaak in Groningen open kunnen deze suggesties mij helpen.

Vervolgens breng je dit een stap verder:

  1. Doe dit voor elk breed keyword
  2. Klik op elk zoeksuggestie
  3. Onderzoek de suggesties nadat je op een zoeksuggestie klikt

Op deze manier kom je bij meer relevante, long-tail zoeksuggesties.

Keyword Onderzoek Meubelzaak Groningen

Stap 3. Onderzoek de concurrent

Een eigen strategie hanteren is belangrijk. Aan de andere kant kan onderzoek doen naar de concurrent een goed idee zijn. Hierdoor krijg je inzicht in waar zij op scoren. Om concurrentieonderzoek te doen kun je diverse tools inzetten. Met deze tools heb je inzicht in keywords die de competitie gebruikt.

Welk tool kun je gebruiken? De meest effectieve is SEMrush. Hiermee kun je het volgende doen:

  • Keyword onderzoek bij concurrenten
  • Identificeer concurrenten die je (nog) niet kent
  • Neem veranderingen waar in jouw domeinautoriteit

Hier kun je een 14 dagen gratis proefperiode vinden voor SEMrush.

Stap 4: stel vragen aan jouw klant

Op dit moment heb je zelf keyword onderzoek gedaan. Daarna is het tijd om mensen van buitenaf te vragen. Hiervoor kun je gebruik maken van je klanten. Soms gebeurt het dat juist mensen van buitenaf een uniek inzicht brengen. Dit betekent dat je een keyword onderwerp aansnijdt waar je nooit zelf op zou komen.

Zie het niet als een stap waar je tegenop kijkt. Feedback hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om een online formulier te sturen. Ten tweede volstaat een telefoontje van vijf minuten ook.

Vragen die je kunt stellen zijn:

  • ‘Welke zoekopdracht heb je uitgevoerd voor X probleem?'
  • ‘Waar zocht je op waardoor je op onze pagina terecht kwam?'

Naast deze vragen is het ook interessant om erachter te komen wat je onderscheidt van de rest. Met behulp van deze vraag weet je welke content onderscheidend is. Vervolgens kun je op basis hiervan keyword onderzoek doen naar andere relevante onderwerpen.

Stap 5: gebruik de Google Zoekwoordplanner

Ligt er een lijst met keywords klaar? Dan is het tijd om gebruik te maken van Google Zoekwoordplanner. Deze tool is gemaakt voor betaalde advertenties, maar dat betekent niet dat het niet effectief is voor keyword onderzoek. Google Zoekwoordplanner geeft inzicht in:

  • Maandelijkse zoek frequenties
  • Concurrentie
  • Cost-per-click (CPC)

Om gebruik te maken van Google Zoekwoordplanner heb je een Google Ads account nodig. Wanneer je dit aanmaakt krijg je direct toegang tot deze tool.

Daarnaast is er Google Trends: ontdek waar de wereld naar op zoek is. Dit helpt met het definiëren van keywords die trending zijn.

Voor lokale ondernemingen is het goed om te kiezen voor specifieke zoekwoorden. Kijk naar keywords waar minder concurrentie op is. Wanneer je dit niet doet ga je het gevecht aan met grote ondernemingen. Dit is een strijd waarin het moeilijk is om hoog te scoren op Google. Daarnaast is het voor een lokale onderneming niet nodig om iedereen te bereiken. Wanneer je een meubelzaak in Groningen hebt is het al goed genoeg om lokale inwoners te bereiken.

Stap 6: maak een kennisbank

Waarom scoort Wikipedia hoog in de zoekresultaten? Zij maken gebruik van een grote hoeveelheid interne- en externe links. Daarnaast is één onderwerp zo uitgediept dat er een hoge autoriteit ontstaat. Het is niet de intentie om net zo groot te werken als Wikipedia. In plaats daarvan kun je een autoriteit worden in jouw branche.

Een kennisbank is bedoeld om standaardinformatie te structureren voor websitebezoekers. Het zit vol met standaard- en achtergrondinformatie. De artikelen in een kennisbank zijn bedoeld om de juiste websitebezoekers naar de website te krijgen.

Deze SEO-strategie werkt door de interne links en achtergrondinformatie. Op het moment dat je dit doet ziet Google je als een autoriteit op een specifiek gebied.

Hoe doe je dit? Zie een kennisbank als een miniatuur versie van Wikipedia. Hierin geef je alle standaardinformatie dat relevant is voor jouw branche en doelgroep. Laten we het voorbeeld pakken van de meubelmaker. Een meubelmaker schrijft bijvoorbeeld artikelen over:

  • Wat zijn meubels?
  • Welke stoelen zijn er?
  • Hoe zet ik een kast in elkaar?
  • Welke bed is het beste voor mijn situatie?
  • Wat doet een meubelmaker?

Door dit te doen ben je de autoriteit op het gebied van meubels maken. Ben je een meubelmaker in Groningen? Op het moment dat je deze structuur hebt is de kans groot dat je meer autoriteit krijgt. Gebruik dit vervolgens in combinatie met landingspagina's en specifieke content. Als gevolg ga je hoger scoren in Google specifiek voor Groningen.

Het starten met een kennisbank kan ingewikkeld zijn zonder goede software. Een effectieve software om dit te maken kan met Phoenix. Dit is software voor ondernemers die hoger in Google willen scoren.

Conclusie

Keyword onderzoek voor content en webpagina's is belangrijk om hoger te scoren in Google. Daarnaast zorgt een gedegen zoekwoord onderzoek voor het juiste verkeer. Met alle informatie heb je de kracht om gericht content te maken. Content dat specifiek op je doelgroep gericht is. Uiteindelijk met het doel om onderscheidend te zijn van de concurrent.

Meer zien?

Over de schrijver
Laurens Walbeek (1996) is de oprichter van Sola Marketing. Hij helpt daarin bedrijven in de fitness branche met het groeien van hun business en het vinden van nieuwe klanten d.m.v. cutting edge social media strategieën. Hij is trots op het leveren van hoogstaande marketingstrategieën, kwalitatieve leads en sales coaching.
Reactie plaatsen