Marketingcampagne met maximaal resultaat: Als jij geld uitgeeft aan marketing wil jij een solide ROI ontvangen voor de inspanningen. Vaak bereik je dat doel niet vanwege verschillende redenen waar geen controle over is. Andere keren heb jij die controle wel, maar behaal je het rendement nog steeds niet.
Er zijn eenvoudige stappen die jij kunt nemen om ervoor te zorgen dat jij het rendement krijgt waarnaar jij opzoek bent. In dit artikel leer ik jij enkele snelle tips zodat jouw ROI beter wordt.
SMART doelstellingen voor jouw Marketingcampagne
We kunnen stellen dat elk marketingcampagne bedoeld is om een goed rendement te behalen. Het uiteindelijke doel is namelijk het verhogen van de omzet. Echter is het zo dat vele ondernemers de doelstellingen niet accuraat genoeg definiëren. Ondernemers kiezen ervoor om het doel te formuleren als ”inkomsten genereren” of misschien ”ROI verhogen”. Het probleem met het nastreven van dit doel is dat niemand exact ziet wat er bedoeld wordt.
Hoeveel inkomsten moet het opleveren? Wat is het doel om de ROI te verhogen? Als deze doelen niet goed genoeg zijn geformuleerd zal niets goed genoeg zijn.
Definiëren van de parameters
Daarom is het belangrijk dat er vooraf goed gedefinieerde doelen opgesteld worden. Paramaters moeten bedacht worden zodat jij direct kunt zien wanneer een marketingcampagne succesvol is. Zorg er daarnaast ook voor dat je de doelstellingen communiceert met jouw team.
Het communiceren van de doelen met het team zorgt er namelijk voor dat iedereen de goede richting op gaat. Wat als de marketingcampagne niet volgens schema gaat? Dan heb jij de mogelijkheid om waar nodig bij te sturen.
Focus op de grote dingen
Binnen marketing is het makkelijk om te kijken naar alle kleine details. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde kleuren van een knop, de plaatsing van een foto of dat ene ”perfecte” woord in een advertentie. Echter is dit niet waar het grootste gedeelte van de tijd naartoe moet gaan. Tenminste, niet aan het begin.
Wanneer er een nieuw marketingcampagne wordt gestart is het beter om de aandacht te vestigen op grote dingen. Denk bijvoorbeeld aan wat jij aan de buitenwereld wilt communiceren. Of welk doelgroep jij wilt bereiken. En zelfs het onderzoek naar het meest effectieve platform. Wanneer jij dit allemaal in kaart hebt gebracht kun je vervolgens letten op kleine dingen. De kleine details zijn er namelijk om geleidelijk aan verbeteringen aan te brengen.
Gebruik snelle testen
Een marketingcampagne kan wel goed ontworpen zijn, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Dit is een van jouw grootste kansen omdat een campagne die niet goed presteert eenvoudig veranderd kan worden. Daarnaast kan een marketingcampagne die het goed doet steeds verder geoptimaliseerd worden.
Wat jouw marketingcampagne inhoudt bepaalt wel voor een groot deel in hoeverre jij kunt testen. Bedenk namelijk dat SEO lastiger is om te testen dan een Facebook Ads campagne. Het kan met SEO maanden duren voordat jij betrouwbare resultaten krijgt.
Welke testen kan ik uitvoeren tijdens een Marketingcampagne?
Wanneer jij gebruik maakt van betaalde advertenties zijn er meerdere opties.
- De berichtgeving: Denk aan titels, teksten en invalshoeken van het verhaal.
- Gebruikte afbeeldingen
- Het formaat: Denk aan video, tekst, afbeeldingen en audio
- De hoeveelheid informatie dat jij geeft: Lange- of korte teksten?
Dit zijn een aantal suggesties die jij kunt doen. Denk er bij het testen om dat je altijd twee testen naast elkaar laat lopen. Daarbij is het belangrijk dat je maar één component test. Een optie voor effectief testen kan met A/B testen op Facebook.
Conclusie
Alles wat de moeite waard is kost tijd. Ook bij marketing moet je het meer zien als een marathon in plaats van een sprint. Het houdt nooit op en er moet constant geoptimaliseerd worden. Houd daarbij altijd focus op de grote dingen eerst en het stellen van concrete doelen.