arrow_drop_up arrow_drop_down
Online Onderneming strategieën voor ondernemers met een uitdaging
22 december 2020 

Online Onderneming strategieën voor ondernemers met een uitdaging

Een Online Onderneming starten in de huidige pandemie? Covid-19 heeft een groot invloed gehad op onze manier van ondernemen. Altijd hebben we al de kracht van een online onderneming ingezien, en kennen we de strategie, aanpak en manier om het met veel succes te bouwen. Nu, na weer een lockdown, is er opnieuw een grote groep ondernemers die een digitale verandering moeten doorstaan.

De digitale verandering is een evolutie aan het maken bij veel ondernemers. Door de pandemie verschuift de interne structuur, relatie met de klant en het verdienmodel. Voor ondernemers, marketeers en verkopers is het hebben van een online onderneming waardevol.

Verschuiving van het verdienmodel: online ondernemingen zijn waardevol in een digitale wereld.

Kortom, nu er opnieuw een verschuiving plaatsvindt, is het belangrijk dat een bedrijf een online onderneming opzet. Zit je met je handen in het haar? Heb je een onderneming dat niet meer fysiek open mag? De toekomst van een onderneming ligt nu in de handen van maar één iemand, jijzelf.

Hieronder heb ik enkele strategieën stapsgewijs uitgezet. Na het volgen van de stappen ben je op weg naar een online, succesvolle internet onderneming.

Voordelen van een online onderneming.

Als eerste is het eenvoudig om een online onderneming te starten. We leven in een tijd dat thuiswerken in een internettijdperk de norm is. Als ondernemer kun je nu zelfstandig, vanuit je slaapkamer een grote groep mensen bereiken.

Het kan zijn dat je een fysieke onderneming hebt. Daarnaast bedenk je zelfs al manieren om dit om te zetten naar een digitale versie. Ook kan het zijn dat je jouw baan bent verloren door de huidige pandemie. Of je bent een beginnende ondernemer en op zoek naar een schaalbaar, betaalbaar product om te verkopen.

Afgelopen jaar hebben we gezien hoe belangrijk het is om online te ondernemen. Binnen enkele minuten kunnen we een e-book schrijven, webinar starten of met een podcast een groot doelgroep bereiken.

Als online onderneming heb je de mogelijkheid om veel mensen mee te nemen in jouw verhaal.

Bovendien hoef je niet meer fysiek aanwezig te zijn op jouw fysieke locatie. Het is zelfs mogelijk voor iedereen om een website te automatiseren, ook wanneer je weinig ervaring en technische kennis hebt.

Wil je meer weten over het goedkoop opzetten van je merk? Bekijk dan onderstaande video:

Stap 1: Kies een niche

Als eerste kies je een goede niche. Vooral op het internet doe je er goed aan om dit vooraf te definiëren.

Hoe beter je dit in kaart brengt, des te groter de kans op succes. Tegenwoordig doet iedereen een zoekopdracht in Google. Men zoekt hier naar een oplossing voor een probleem dat ze heeft. Hoe specifieker je content hebt dat een probleem oplost, des te groter de kans dat men jou vindt.

Geef vooraf antwoord op vragen als;

  • Wat is mijn passie?
  • Waar heb ik verstand van?
  • Welk probleem kan ik oplossen?
  • Waar zijn kansen voor een online onderneming?

Stap 2: jouw online product

Veel ondernemers die van een fysiek naar digitaal product gaan lopen hier vast. Een deel van de ondernemers ziet het als een groot struikelblok, een onmogelijke taak. Ondernemers zien niet in hoe je een product veranderd in een online variant.

Toch kan het. Denk aan het verkopen van je kennis in de vorm van een e-book. Mogelijk kun je jouw kennis omzetten in een online cursus. Er zijn tal van digitale producten die je kunt bedenken.

Heb je echt geen product of dienst dat je kunt bedenken? Dan is het mogelijk om geld te verdienen als affiliate of met dropshipping.

Stap 3: jouw verkooppagina

Wanneer je een product of dienst aanbiedt, moet een klant dit kunnen kopen. Je kunt kiezen om een grote website of webshop te bouwen. Aan de andere kant kun je het simpel maken door alleen één verkooppagina te maken.

Het doel van een verkooppagina is het verkopen van jouw product. Een verkooppagina kun je bouwen op basis van het AIDA-model. Dit model is uitstekend voor het maken van een goede verkooptekst. Het schrijven van wervende, pakkende teksten noemt men ook copywriting.

Geef een webinar

Heb je geen tijd om een verkooppagina te maken? Je kunt ook kiezen voor het geven van een webinar. Hierin geef je een waardevolle presentatie aan de kijkers. Op het eind kun je jouw product of dienst bieden aan de geïnteresseerden. Kies voor goede webinar software in plaats van een videocall zoals Zoom.

Stap 4: Afrekenproces

Wanneer een potentiële klant kiest om een product te kopen gebeurt dit met een betaalpagina. Een betaalpagina is het belangrijkste element van het afrekenproces. Dat komt doordat hier de transactie plaatsvindt.

Bedenk dat een betaalpagina voor een groot deel jouw conversiepercentage bepaald. Daarnaast kun je denken aan het toevoegen van een upsell in het betaalproces.

Stap 5: Online adverteren

Heb je een product, verkooppagina en betaalpagina? Dan is het tijd om bezoekers aan te trekken.

Dit doe je door online adverteren. Een optie is het gebruik van Google Ads. Hierin kun je gericht adverteren op zoekwoorden.  Een andere optie is het adverteren met Facebook, Instagram of andere social media kanalen.

Online adverteren heeft het voordeel dat je specifieke doelgroepen kunt benaderen.

Stap 6: Marketing Funnel

Onderzoek toont aan dat gemiddeld 2,3% van de websitebezoekers converteert. Aan de andere kant voegt 14.5% een item toe aan een winkelwagen.

Online Onderneming conversie percentage

Dit betekent dat er nog een warme doelgroep is waar veel potentie in zit. Bezoekers kopen op basis van vertrouwen. Dat vertrouwen kun je sterker maken door consistent te zijn in je marketingboodschap.

Om vertrouwen te bouwen kun je kiezen om content weg te geven. Hierdoor ontstaat er een gevoel van wederkerigheid. Wat je kunt doen is het weggeven van artikelen, blogs, podcasts en video. Een andere optie is het bieden van een gratis e-book.

Het geven van een e-book is een prachtig middel voor het verzamelen van e-mailadressen. Dit doe je door een opt-in pagina te maken die bedoeld is voor het krijgen van contactgegevens. Vervolgens kun je e-mailadressen gebruiken voor jouw email marketing campagne.

In deze video geef ik je stappen voor het maken van je marketing funnel.

Stap 7: Content marketing en SEO

Heb je een verkoopproces en marketing funnel staan? Dan ben je al goed op weg naar een online onderneming. In combinatie met een gratis product, bijvoorbeeld een e-book, heb je een weg voor jouw doelgroep gemaakt zodat ze bij jou terechtkomen.

Naast het hebben van een goede advertentie en e-book, kun je ook denken aan zoekmachine optimalisatie en content marketing. Denk aan het optimaliseren voor zoekwoorden in social media berichten, YouTube video's en andere content.

Stap 8: Affiliate marketing

Ook kun je een product of dienst aanbieden met affiliate marketing. Hierdoor verkoop je snel een product zonder dat je daar tijd in investeert. Een affiliate kan jouw product verkopen in ruil voor een commissie. Daardoor ontstaat er een win-win situatie voor beiden.

Het opzetten van een affiliate structuur doe je met speciale affiliate software.

Affiliate marketing stelt jou in staat om grote hoeveelheden websitebezoekers te krijgen. Je hoeft in ruil daarvoor weinig tijd te investeren in het adverteren, content marketing en andere taken.

Affiliate marketing is een middel om jouw online onderneming snel op te schalen.

Meer weten over het beginnen van een online onderneming?

Bovenstaande strategieën zijn geïnspireerd door een boek. Wil je deze lezen. Dan kun je het boek ‘De Online Marketing Tornado‘ bestellen.

Over de schrijver
Laurens Walbeek (1996) is de oprichter van Sola Marketing. Hij helpt daarin bedrijven in de fitness branche met het groeien van hun business en het vinden van nieuwe klanten d.m.v. cutting edge social media strategieën. Hij is trots op het leveren van hoogstaande marketingstrategieën, kwalitatieve leads en sales coaching.
Reactie plaatsen