arrow_drop_up arrow_drop_down
Website als marketinginstrument: Een website als centrum van marketing?
6 december 2020 

Website als marketinginstrument: Een website als centrum van marketing?

Website als marketinginstrument: Hoe kunnen wij een website als marketinginstrument gebruiken om meer klanten te krijgen? Jouw website is het hart van jouw online marketing aanwezigheid. Het is de enige plek op internet waar jij de volledige controle hebt over afbeeldingen, berichten en content. Al het andere dat jij online doet, zou bezoekers naar deze website moeten leiden.

Met alle verschillende kanalen zoals Facebook, LinkedIn en meer is het lastig focus te houden. Er zijn zo veel opties om te overwegen dat menig ondernemer door alle bomen het bos niet meer ziet. Met al deze marketingkanalen is het daarom het beste om alles rond jouw website te plannen. Hier zijn de 5 stappen die jij kunt nemen om dit voor elkaar te krijgen.

1. Lanceer een website als marketinginstrument

Het allereerste dat jij wilt doen is een effectieve website ontwikkelen. Zorg er voor dat alle basisingrediënten voor marketing erin verwerkt zijn voordat jij overgaat naar meer geavanceerde technieken. Als jij nog geen website hebt die voldoet aan de marketingtechnieken moet dit jouw topprioriteit worden.

Dit betekent dat jij een website als marketinginstrument moet ontwikkelen met een moderne uitstraling. Het zou daarnaast mobiel vriendelijk moeten zijn met een eenvoudig design. Ook is het belangrijk dat je er een sterke SEO-strategie aan koppelt met een meta beschrijving, off-page elementen en zoekwoordonderzoek.

Website als marketinginstrument

Elke pagina moet een duidelijke CTA hebben die erop gericht is om conversies te krijgen. Daarnaast wil je een website waar verschillende content gedeeld kan worden. Voorbeelden kunnen blogs, video's en podcasts zijn.

Wil je weten hoe wij onze website hebben gemaakt? Je kunt het vinden op deze pagina.

2. Ontwikkel een organisch social media strategie

Ook social media behoort tot een van de fundamenten die om jouw website gebouwd moet worden. Het is een middel dat niet weg te denken is uit onze levens. Social media platformen als Facebook hebben miljarden maandelijkse gebruikers. Het is daarom van groot belang dat jij social media meeneemt in jouw marketingactiviteiten.

Bij het maken van een profiel op deze site wil je rekening houden met een aantal dingen. Als eerste moet berichtgeving worden afgestemd met wat er op de website gebeurt. Ten tweede zal jouw logo, kleurenschema en toon hetzelfde moeten zijn als wat men op jouw website tegenkomt. Wanneer jij dit niet goed op elkaar laat aansluiten zal een websitebezoeker al snel in de war raken. Het vertrouwen gaat weg en jouw potentiële klant zal niet snel terugkeren.

Zodra jij een profiel hebt aangemaakt, inclusief jouw website-URL, kun jij de kracht van social media ontdekken. Nogmaals, het is de bedoeling dat alles om jouw website heen wordt gebouwd. Plaats daarom content dat social media gebruikers naar jouw website leidt. Een eenvoudige manier is door het delen van content dat jij al op de website hebt staan. Op het moment dat jij een blogpost, video, webinar of iets anders op jouw website hebt kan dit snel gedeeld worden op social media. Maak in jouw social media bericht een pakkende headline zodat mensen geïnteresseerd worden in jouw content. Neem ook een link mee in jouw bericht naar dat stuk content.

3. Bouw een email lijst

Email marketing is een essentieel onderdeel van een volledig marketing systeem. Toch kan het soms voelen alsof een email campagne losstaat van jouw website. Omdat jij direct met jouw doelgroep communiceert voelt het onnodig om jouw website erin op te nemen. Dus wat heeft jouw website met marketing te maken?

Er zal een goede relatie moeten ontstaan tussen jouw email marketing en website. Een website als marketinginstrument zou bijvoorbeeld een opt-in moeten hebben zodat e-mails verzameld kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een gratis weggever. Een e-book is hier een goed voorbeeld van. Wanneer jij waardevolle content weggeeft, kun je dit doen in ruil voor e-mailadressen die jij vervolgens kunt contacteren.

Daarnaast wil je dat de content in jouw e-mails een backlink heeft naar jouw website toe. Misschien is het een idee om een maandelijkse nieuwsbrief te sturen. Je kunt dan jouw nieuwste blogs hierin tonen aan jouw lezers. Een andere optie is om productlanceringen te doen met e-mailmarketing.

Als je een gemakkelijk en compleet e-mailmarketing programma wilt waarmee je jouw business en omzet laat groeien zou je kunnen kijken bij Enormail.

4. Betaalde advertenties

Wanneer jij een  aantal middelen hebt ingezet voor gratis websitebezoekers is er nog een volgende optie: Betaald advertenties. Met online adverteren heb jij de mogelijkheid om jouw doelgroep op een relatief goedkope manier te bereiken. Betaalde advertenties stellen jou in staat om specifieke doelgroepen targeten. Dit betekent voor jou dat je mensen kunt targeten op basis van demografische kenmerken. Daarnaast kunnen doelgroepen ook ingedeeld worden op basis van gedrag en interesses.

Nadat jij een doelgroep hebt bepaald en een goede copywriting hebt geschreven is het tijd voor de laatste stap. Deze laatste stap is het maken van een goede landingspagina waar jouw verkeer naartoe geleid wordt. Elk advertentie zou een geoptimaliseerde en aparte landingspagina moeten hebben.

Een landingspagina dat op één lijn zit met het verhaal in jouw advertentie zorgt namelijk voor een hogere conversie. Hierdoor kun jij meer rendement halen uit jouw betaalde advertenties en niet onnodig geld verspillen.

5. Integreer offline en online tactieken

Online marketing is een essentieel onderdeel van een moderne onderneming. Aan de andere kant moet jij offline tactieken niet vergeten. Vooral lokale ondernemingen hebben er baat bij om regelmatig gebruik te maken van de traditionele marketing kanalen. Voorbeelden hiervan is het gebruik van flyers of kiezen voor adverteren in een lokale krant.

Ook al gebeurt dit allemaal offline, het is nog steeds mogelijk om via deze kanalen mensen naar jouw website te krijgen. Zo kun jij bijvoorbeeld gebruik maken van bepaalde kortingscodes specifiek voor een bepaald offline kanaal. Hier maak jij een duidelijke CTA-richting jouw website waar jij vervolgens kunt meten hoeveel verkeer er komt.

Een effectieve website als marketinginstrument is dus het hart van jouw marketingactiviteiten. Of het nu offline of online is maakt niet uit. Alle berichten, uitingen en afbeeldingen moeten leiden naar één plek: jouw website. Dit geeft jou namelijk meer controle over alles wat jij doet in marketing. Het stelt jou in staat om jouw doelgroep beter te begrijpen. Daarnaast begeleidt jouw verhaal de doelgroep beter in de customer journey.

Over de schrijver
Laurens Walbeek (1996) is de oprichter van Sola Marketing. Hij helpt daarin bedrijven in de fitness branche met het groeien van hun business en het vinden van nieuwe klanten d.m.v. cutting edge social media strategieën. Hij is trots op het leveren van hoogstaande marketingstrategieën, kwalitatieve leads en sales coaching.
Reactie plaatsen