arrow_drop_up arrow_drop_down
Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO of search engine optimization genoemd, is bedoeld om een website hoog te laten scoren in zoekmachines. Je gebruikt het om hoger in de zoekresultaten van het internet te komen. SEO is een van de onderdelen van zoekmachinemarketing.

Wat is SEO?

SEO is het geheel aan activiteiten die een webpagina op basis van zoekwoorden hoog laat scoren in de organische zoekresultaten van de zoekmachines. Zoekmachineoptimalisatie is gratis en vormt daarmee een goed alternatief tegen betaalde advertenties (zoekmachineadverteren). SEO effectief inzetten levert een onderneming een concurrentievoordeel op.
Voor SEO zijn er verschillende optimalisatietechnieken. Hierin kun je onderscheid maken tussen white hat en black hat technieken. Het verschil is dat white hat technieken zijn toegestaan door Google. Aan de andere kant zijn black hat technieken bedoeld om zoekresultaten te beïnvloeden.

Rankingfactoren

Zoekmachines als Google brengen de rankingfactoren niet naar buiten. Algoritmes bepalen de zoekresultatenfactoren. Echter hoe het algoritme is opgebouwd is voor het grootste gedeelte nog onduidelijk. De volgorde in zoekresultaten wordt dus bepaald door search ranking factors. Elk factor krijgt een numeriek gewicht waardoor de ene factor belangrijker kan zijn dan de ander.  Google geeft aan meer dan 200 verschillende factoren te hebben. Over de hele wereld proberen SEO-specialisten de verschillende factoren te ontdekken. 
Op dit moment hecht Google waarde aan het afstemmen van zoekresultaten op de gebruiker. Ten tweede is het ook afgestemd op de locatie van de gebruiker. Het afstemmen van zoekresultaten op locatie wordt ook wel lokale SEO genoemd. Dit betekent voor kleine, lokale ondernemingen dat zij makkelijker vindbaar kunnen zijn. Daarnaast lijkt het bouwen van interne- en externe links ook belangrijk te zijn voor de rankings. Enkele andere rankingsfactoren zijn:

Laadsnelheid

Laadsnelheid is de snelheid waarmee een webpagina laadt. Google heeft het doel om het gebruikersgemak te verhogen. Een langzame laadtijd betekent voor een gebruiker dat er ongemak ontstaat. Hierdoor heeft Google de laadsnelheid als een belangrijke factor meegerekend. Daarnaast zorgt een langzame laadsnelheid van een pagina dat het bounce percentage groter wordt. Ook dit heeft invloed op de positie in de zoekresultaten.

Duplicate content

Duplicate content wordt ook duplikaatinhoud genoemd. Dit gebeurt op het moment dat meerdere pagina's dezelfde content gebruiken. Als gevolg ontstaat er concurrentie waardoor een zoekmachine als Google niet de juiste ranking meet.

Veiligheid

De veiligheid van een website is ook een rankingsfactor van Google. Een website wordt met een HTTPS en SSL-certificaat beveiligd. Een veilige website betekent dat gebruikersgegevens beschermd zijn. Zoekmachines vinden deze bescherming belangrijk. Daarom scoort een beschermde pagina hoger dan een die niet beveiligd is.

XML-sitemap

XML-sitemap word ook aangeduid als sitemap.xml. Binnen zoekmachineoptimalisatie is dit een belangrijk onderdeel. Sitemap.xml is een type bestand dat geoptimaliseerd is voor een zoekmachine. Zie een XML-sitemap als een inhoudsopgave van een boek. Een zoekmachine is beter in staat om een website hiermee te indexeren.

Indexatie

Indexatie is het proces van een pagina opnemen in de database van Google. Voordat een webpagina zichtbaar is moet het in de database zijn opgenomen. Afhankelijk van de grootte van een website varieert de tijd waarin dit gebeurt. Ook de kwaliteit van content en andere commando's heeft hier invloed op.

Technische fouten

Technische fouten hebben ook een negatief invloed op de volgorde in zoekresultaten. De meest voorkomende technische fouten zijn:
  • 404 pagina
  • 301 melding
  • 302 melding
  • 500-error
  • 200-code

Zoekmachine optimalisatietechnieken

Binnen de SEO-optimalisatietechnieken zijn vier gebieden:
  1. Content: dit bestaat uit alle content van een website (zoekwoorden, structuur, afbeeldingen en meer)
  2. Techniek: alles wat te maken heeft met de broncode (caching, opmaak, laadsnelheid en meer)
  3. Links:  zowel interne- als externe links
  4. RankBrain (interactie): Dit is het zelflerend vermogen van het algoritme. Een algoritme meet de keuzes van gebruikers en indexeert op basis daarvan een website beter
In de basis zorgt content van hoge kwaliteit en een goede structuur voor de beste optimalisatie. Zoekmachines als Google hebben namelijk het doel om een goede gebruikerservaring te leveren. Het hebben van kwalitatief goede inhoud is daarom belangrijk voor een website. Enkele factoren waar Google rekening mee houdt zijn:
  • Keyword-dichtheid
  • Title-tags
  • Goed gebruik van headers
Het gebruik van correcte HTML geeft een gewicht aan bepaalde teksten. Zo weegt een <h1> tag zwaarder dan een <p> tag.  Goed vindbaar zijn voor zoekmachines betekent zoveel mogelijk vertellen over een bepaald onderwerp. Op deze manier kan een zoekmachine de website beter indexeren.

Technieken om te gebruiken

Je kunt verschillende SEO-technieken gebruiken. Een deel van de white hat technieken zijn:
  • Trefwoorden in een meta-titel
  • Gebruik van zoekwoorden in HTML heading-tags
  • Zoekwoorden in een URL
  • Keyword gebruik in een ALT-tag
  • Trefwoorden in content
  • Afbeeldingen binnen teksten
  • Vragen beantwoorden van gebruikers
Referenties:
  1. Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide
  2. PageSpeed Insights
  3. Google SearchConsole
  4. Google’s 200 Ranking Factors